A világ leggyorsabb traktora

A brit JCB ipari berendezésgyártó cég Fastrac 8000-es modelljével pár évvel ezelőtt megdöntötte a világ leggyorsabb traktorának rekordját: az úgynevezett „Track-torral” 140 km/h-s sebességet elérve megdöntötte a Top Gear című műsor korábbi rekordját.

A JCB-nek akkor az angliai York melletti Elvington repülőterén sikerült ezt a sebességet messze túlszárnyalni, a Fastrac 8000-es módosított változatával 166,7 km/h-t ért el.

A rekordot Guy Martin motorversenyző és szerelő állította fel, aki arról ismert, hogy a világ leghíresebb és legveszélyesebb országúti versenyein indul, például a Man-szigeti Turista Trófeán, ahol 17 alkalommal állt dobogón.

Egy több mint 1000 lóerős fenevad

Ezt a nagyon különleges Fastrac 8000-est a JCB titokban készítette el, és egy nagy teljesítményű, 7,2 literes, hathengeres dízelmotort rejt, amely körülbelül 1000 lóerőt és 2500 Nm maximális forgatónyomatékot fejleszt.

Ráadásul ehhez a rekordhoz könnyíteni kellett a modellen, és az aerodinamikáját is át kellett alakítani, ezért hívták segítségül a Williams Advanced Engineeringet, a Williams Forma-1-es csapat mérnöki és technológiai részlegét. A pletykák szerint a Fastracra szerelt Agco CVT sebességváltót is lecserélték egy ZF kézi teherautó-váltóra.

A rekordot szinte azonnal megdöntik

Nem kellett sok idő hozzá, hogy az új rekordot megint megdöntsék. Ismét a jól ismert motorversenyző, Guy Martin ült a volán mögé, azonban most a Fatrack Two vágott neki a kalandnak.

Ez a kombináció lehetővé tette a Fastrac Two számára, hogy október 23-án az Egyesült Királyságban, az Elvington repülőtéren 217,568 km/h-s átlagos csúcssebességet érjen el egy körrepülés során. Nem csak ez, de a teszt során a végsebessége 247,470 km/óra volt!

Innentől kezdve a világ leggyorsabb traktorának teljesítménye 1030 lóerő, végsebessége 247 km/h.

Úgy tűnik, az építő- és mezőgazdasági gépekre szakosodott gyártó nem elégedett meg a korábbi 166,7 km/h-s rekorddal, ezért úgy döntött, hogy egy még radikálisabb 2.0-s változatot készít.

Amellett, hogy a JCB Fastrac Two hagyományos felfüggesztési készlettel van felszerelve, amely jobb teljesítményt nyújt az úton, mint egy hagyományos traktor, a JCB Fastrac Two-t egy 7,2 literes, hathengeres JCB Dieselmax turbódízel motor hajtja, amely 1030 lóerős teljesítményt nyújt 3150 fordulat/percnél, és hihetetlen, 1844 Nm nyomatékot ad le mindössze 2500 fordulat/percnél.

Mire jó a sebesség?

Kár lenne az gondolni, hogy innentől kezdve a betakarítást végző traktorok 200 km-es sebességgel fognak repeszteni a földeken, hiszen ez a sebesség csak papíron fontos. Az ember mindig arról volt híres, hogy szereti feszegetni a határait, ha pedig ezzel rekordokat állíthat, akkor még büszkébb lesz magára.

Ha belegondolunk, hogy a 240 km-es sebesség már egy autónál is sok, akkor még nagyobb áhítattal nézzük a traktor eredményeit. Szerencsére az autóknál könnyen fékezhetünk, a Fastrack Two-nak ejtőernyőt kellett használnia a biztonságos megálláshoz. Innentől kezdve csak egy kérdés maradt: vajon ki dönti meg ezt a sebességet?

Ezt is olvassa el

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük