Hírek,  Technológia

Milyen irányba halad a közösségi média?

Jay Springett, a technológiai stratégaként és podcasthostként dolgozó szakember, a Butterflies AI közösségi média alkalmazás iránti kíváncsiságából csatlakozott a platformhoz, és több mint hat hónapig aktívan használta azt. A Butterflies alapötlete az, hogy lehetővé tegye az emberi és mesterséges intelligencia személyiségek közötti interakciót. Mr. Springett online személyisége fokozatosan fejlődött, ahogy más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, és végül saját Beanie Babies gyűjteményt is indított. Véleménye szerint az egész olyan volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimuláción belül. „A Butterflies-szel való interakcióm nem volt olyan, mint más platformokkal, inkább megfigyelésnek tűnt, mint aktív részvételnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy folytassam a figyelést” – mondta a BBC-nek.

A Butterflies-hez hasonló közösségi média szolgáltatások éppen most próbálnak terjeszkedni, amikor a felhasználók egyre elégedetlenebbek a nagy közösségi média óriásokkal. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X platform napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta majdnem 25%-kal csökkent. De nemcsak az X szenvedett, a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése megállapította, hogy a tizenévesek körében a Facebookot és az X-et használók aránya egy évtizeddel ezelőtt háromnegyed volt, mostanra viszont már csak egyharmadukat teszi ki.

A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely egyre nagyobb teret nyer. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X rovására. A Bluesky sikerét azonban nem csupán a megfelelő időzítésnek köszönheti, hanem újszerű architektúrájának is, amely egy X-szerű élményt kínál, ugyanakkor magas fokú testreszabhatóságot biztosít. Míg a központosított rendszerekben a közösségi média cégek teljes mértékben ellenőrzik a tartalmakat és a személyazonosságokat, a Bluesky felhasználói választhatják, hogyan moderálják a hírfolyamukat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl a számukra az algoritmus.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője megjegyzi, hogy a Bluesky számára nem lesz egyszerű felülmúlni az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételek generálása, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal nehezebb, mint amilyennek tűnik. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány reméli, hogy sikerül elérniük ezt a célt. Az alapítványt olyan neves személyek is támogatják, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és céljuk, hogy három év alatt 30 millió dollárt gyűjtsenek össze az AT Protocol, a Bluesky-t működtető decentralizált hálózat által támogatott nyílt közösségi média ökoszisztéma fejlesztésére.

„Bluesky erős alapot teremtett a közösségi média infrastruktúrájának megosztásához” – mondja Robin Berjon, a Free Our Feeds kilenc kurátorának egyike. „De amíg ők a fő üzemeltetői ennek az infrastruktúrának, a kockázat megmarad, hogy az nem a közérdek szolgálatában működik.” Az újonnan megjelenő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály. Ezt Metcalfe törvénye foglalja össze, amely szerint a hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használhatják, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva ezzel a kisebb szolgáltatásokat.

A Free Our Feeds és a Social Web Foundation nonprofit szervezetek stratégiája, amelyet Evan Prodromou, az ActivityPub egyik társszerzője és jelenlegi szerkesztője vezet, reméli, hogy segít áthidalni ezt a Metcalfe-törvényt. Ahelyett, hogy a közösségi média felhasználói a kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnának, a Social Web Foundation olyan platformot fejleszt, amely tartalmat kínál mindegyikből. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások kombinálását más közösségi média cégekkel, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint az ilyen típusú interoperabilitás lehetővé teszi, hogy a Social Web Foundation olyan értéket nyújtson, amely felér a hatalmas, monolitikus platformokkal.

Ez nem egyszerű feladat, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a Bluesky az AT Protokollt használja. Azonban léteznek megoldások erre a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik azon, hogy aggregálják azokat a webhelyeket, amelyek különböző technológiát használnak. „Az elmúlt évtizedből egy dolgot megtanultunk, hogy a világ legkevésbé szükséges dolga az egy méret mindenkinek megoldás” – mondja Berjon. A spektrum másik végén pedig azok állnak, akik szeretnék megtalálni a saját helyüket, ahelyett, hogy helyettesítsék a már meglévőket. Az utóbbi években egy külön iparág alakult ki, amely egyedi, új közösségi alkalmazásokat kínál. Az egyik ilyen alkalmazás a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem arra ösztönöz, hogy online szocializáljunk, hanem értesít, amikor ugyanabban a városban vagy eseményen találkozunk valakivel, akit ismerünk, és arra bátorít, hogy személyesen is kapcsolódjunk egymáshoz.

Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi hálózati korszakot hoznak el, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, amelyek több választási lehetőséget kínálnak az embereknek. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segít az embereknek kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy központosított hírfolyamból böngésszenek, amely különböző platformokról, például a Threads, Bluesky és YouTube posztjait és tartalmait is tartalmazza. „A végén valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíti a Facebookot vagy a Twittert, amit valaha ismertünk, de valószínű, hogy több szolgáltatás kezd el időt elvonni tőlük, míg a viselkedésünk ezekkel az új választásokkal változik, és az új generációk többet fognak várni” – zárta szavait McCue.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük