Gazdaság,  Hírek

Üres polcokkal zártak a M&S boltjaiban a kibertámadás után

Az Egyesült Királyságban működő Marks & Spencer (M&S) üzleteiben az utóbbi napokban komoly problémák léptek fel, mivel a kiskereskedő egy kibertámadás következményeként nehézségekkel küzd. Számos bolt polcai üresen állnak, mivel a cég online rendeléseket felfüggesztette, miután a húsvéti hétvégén problémák adódtak a kontaktmentes fizetések és a Click & Collect szolgáltatás használatával. A BBC információi szerint a cég reményei szerint az élelmiszer-ellátottság a hét végére normalizálódik. Eközben a biztonsági szakértők egy kibercsoportot, amely a DragonForce néven ismert, az események mögött álló tényezőként azonosították. A csoport, amely viszonylag újnak számít, várhatóan többmillió fontnyi váltságdíjat követel a szupermarkettől a kibertámadás leállításáért.

Kevin Beaumont, a biztonsági kutató elmondta, hogy az M&S egy ransomware bandával áll szemben, amely megpróbálja zsarolni őket. A DragonForce, mint minden ransomware csoport, rosszindulatú szoftvereket használ, hogy titkosítsa az áldozatok számítógépein tárolt adatokat. Emellett általában minél több bizalmas információt is ellopnak, amelyet zsarolási eszközként használnak. A DragonForce 2023 augusztusa óta kezdett áldozatokra vadászni világszerte, és a „ransomware as a service” modellt alkalmazza, amely lehetővé teszi más kibertámadók számára, hogy bérbe vegyék a rosszindulatú szoftvert az áldozatok rendszereinek megfertőzésére, amennyiben a DragonForce-nak részesedést adnak.

Bár a pontos részletek nem ismertek, a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a kibertámadás következményei széles körben tapasztalhatók, mivel a kiskereskedő megerősítette, hogy „korlátozott elérhetőségek vannak egyes boltokban”. A zavarok oka az, hogy a cég kénytelen volt offline állapotba helyezni néhány élelmiszerrel kapcsolatos rendszerét, és különböző folyamatokat alkalmaznak az elérhetőség javítása érdekében, hogy minél előbb visszatérhessenek a normális működéshez. Az M&S Marble Arch boltjában, London központjában táblák figyelmeztették a vásárlókat, hogy „kérjük, legyenek türelemmel, míg megoldjuk a termékek elérhetőségét érintő technikai problémákat”.

A bolt rendszeres vásárlója, Dot, akinek 52 éves, elmondta, hogy sok polc üres volt. „Kerestem a kedvenc kekszemet, de nem találtam” – nyilatkozta. Ken, egy 76 éves vásárló is észlelte, hogy a készletek „határozottan észlelhetők”, de a személyzet „tökéletesen kedves” volt a kibertámadás ellenére. A cég a termékek kis hányadával kapcsolatos zavarokat is kezeli, amelyeket az Ocado szállít, amely az M&S online rendeléseit lebonyolítja, és részben az M&S tulajdonában van.

Bár a kontaktmentes fizetés, a Click & Collect és az ajándékkártyák problémái azóta megoldódtak, a vásárlók továbbra sem tudnak online rendeléseket leadni. Az M&S ruházati és háztartási termékeinek körülbelül egyharmada online platformokon keresztül értékesül az Egyesült Királyságban, a legfrissebb pénzügyi eredmények szerint ezek értéke körülbelül 1,2 milliárd font. Bár a cég részvényei kedden reggel enyhén emelkedtek, az elmúlt öt napban 4,6%-kal csökkentek, különösen pénteken, amikor a cég bejelentette, hogy felfüggeszti az online rendeléseket. A problémák éppen egy forgalmas kiskereskedelmi időszakra esnek, amikor a vásárlók az időjárás javulására készülnek, hogy kerti felszereléseket, grillezési kellékeket és partijételeket vásároljanak.

A kibertámadás utóhatásai a cég profitját is csökkenteni fogják, mivel sok vásárló más helyeken keres majd alternatívákat. Nayna McIntosh, az M&S egykori vezetőségi tagja és a Hope Fashion alapítója azt mondta, hogy az online rendelés leállítása „szinte olyan, mintha az ember egyik végtagját amputálnák”. „Nagyon nehéz döntés lehetett pénteken, és ha ez a helyzet a második hetükben is fennáll, az rendkívül fájdalmas lesz” – tette hozzá. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy mivel az M&S egy népszerű márka, a vásárlók valószínűleg megértéssel viseltetnek iránta, amennyiben átláthatóan kezelik a helyzetet. Az M&S nem részletezte a kibertámadás természetét, de egy szóvivő nyilatkozata szerint „a helyzet proaktív kezelésének részeként úgy döntöttünk, hogy ideiglenesen offline helyezünk néhány rendszerünket”. „Ennek következtében jelenleg korlátozott elérhetőség van egyes boltokban, és keményen dolgozunk azon, hogy az elérhetőséget a lehető leghamarabb helyreállítsuk.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cy489zelvx2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük