Hírek,  Technológia

Új korszak kezdődik a légierő repülőgépén a katari ajánlat után – de milyen belülről?

A legtöbb újságíró, aki az Egyesült Államok elnökével utazik, nem sokat lát az Air Force One, a hivatalos elnöki gép belsejéből. A sajtó kabinja a repülőgép hátsó részében található, ahová egy hátsó lépcsőn és egy gyors kanyaron keresztül lehet eljutni. Az elnöki lakosztályhoz, amely a gép elején helyezkedik el, azonban a titkos szolgálat fegyveres ügynökeivel való egyezkedés szükséges, akik a szomszédos kabinban tartózkodnak. Donald Trump közelmúltbeli közel-keleti útja során, amikor a híres gép jövője nagy téma volt, Sean Hannity, a Fox News műsorvezetője prioritást élvezett, hogy a repülőn interjút készíthessen az elnökkel. A többi újságíró a kis szekcióban maradt, ahonnan nem volt lehetőségük közvetlen kapcsolatba lépni a vezetővel.

Ez az út igazi rohanás volt, hiszen három országot látogattak meg három éjszaka alatt, egy fél világnyira. Az elnök „túlfeszített próbának” nevezte az utat, amelyet a stábjának és a sajtó képviselőinek is kezelniük kellett. Az elnöki gép nem egy rossz módja az utazásnak, hiszen a 14 kényelmes ülés nagyjából egy belföldi első osztályú járat kényelmét nyújtja. Van egy fürdőszoba és egy tálca rágcsálnivalóval (az elnök aláírásával ellátott, Air Force One logóval rendelkező M&Ms, amelyek máshol nem kaphatók). A kabinban található két televíziómonitor, amelyeket általában az elnök által preferált hírcsatornára hangolnak (Joe Biden idején a CNN, Trump alatt pedig a Fox News). Hosszabb repülések esetén az onboard konyha tálalt ételeket kínál (az elnök számára külön, exkluzív menüvel). Rövid utazások során viszont általában elviteles ételt kínálnak.

A híres gép belseje azonban hamarosan radikális átalakításon mehet keresztül, ha Trump elfogadja a katari ajánlatot egy új „palota az égen” beszerzésére, amely a legnagyobb külföldi ajándék lenne, amit egy amerikai elnök valaha kapott. Technikai értelemben az „Air Force One” egy rádióhívó jel, amely bármely olyan légierőgép megnevezésére szolgál, amelyen az Egyesült Államok elnöke tartózkodik. A kis propelleres repülőgép, amelyet Lyndon Baines Johnson használt az 1960-as években Texasban, szintén Air Force One-nak számított.

A legtöbben azonban a Harrison Ford akciófilmjeiben látott 747-200b típust képzelik el, amely vízszínű, acélkék és fehér festéssel, króm alvázra van festve – ezt a színkombinációt Jackie Kennedy választotta ki 1962-ben. Jelenleg két ilyen 747-es található az Egyesült Államok légierőjének utasszállító flottájában, és 1990 óta használják őket. Nem meglepő, hogy a technológia – mind a repülőgépek tervezésében, mind más területeken – rengeteget fejlődött azóta. A gépek ugyan frissítéseken estek át, de a légijármű keretének és motorjainak karbantartási költségei egyre növekednek, és a gépek már megmutatják koruk jeleit. Ez nyilvánvalóan zavarja a jelenlegi Fehér Ház lakóját, aki az egyetlen elnök, aki a hivatalba lépés előtt saját repülőgéppel és légitársasággal rendelkezett. Trump nem titkolta, hogy zavarja őt az, hogy egy 42 éves Boeinggel utazik, különösen, hogy új gépek érkeznek.

Első elnöki ciklusa alatt az elnök már hirdette egy frissített elnöki repülőgép tervét, amelyet a Boeing készít. A saját színpalettáját is kiválasztotta, elvetve Kennedy dizájnját, és piros-fehér-kék festést választva. A gép átadása eredetileg 2021-re volt tervezve, de a késések és költségvetési túllépések miatt valószínűtlen, hogy a két új gép a második ciklusa alatt elérhetővé válik, amely 2029 januárjában jár le. Trump Elon Muskot, a technológiai milliárdost is megbízta a folyamat felgyorsításával, és arról is beszélt, hogy zavarja, hogy egy ilyen elavult repülőgépen utazik.

Ezért érdekli az elnököt a katari ajánlat, amely 400 millió dolláros 747-8-as repülőgépet tartalmaz. Ám a gép átalakítása nemcsak jogi és etikai aggályokat vet fel, hanem számos technikai kihívást is magában foglal. A gépet fel kell készíteni a légi utántöltésre, és korszerű kommunikációs és biztonsági berendezésekkel kell ellátni. Az aktuális modellek olyan rendszerekkel rendelkeznek, amelyek képesek ellenállni egy nukleáris robbanás elektromágneses impulzusának. Az átalakítási folyamat, ahogy az légiközlekedési elemző Richard Aboulafia fogalmazott, évekig tartana, legalább 2030-ig. Az elnöknek tehát nemcsak a repülőgépet kell szétszerelnie, hanem minden egyes alkatrészét is.

A költségek, amelyek az átalakítással járhatnak, akár 1 milliárd dollárra is rúghatnak, de Trump dönthet úgy, hogy lemond a biztonsági módosítások egy részéről vagy akár az egészről is, mivel ő az elnök. Amikor az Egyesült Államok légierője végleg nyugdíjba vonul az aktuális 747-es flotta, olyan gépeket helyeznek el, amelyek évtizedek óta az amerikai történelem szerves részét képezik. Ezek a gépek szállították Bill Clintont, Jimmy Carter volt elnököt és George HW Busht Izraelbe Yitzhak Rabin temetésére 1995-ben. Az Egyesült Államok hat elnöke utazott ezeken a repülőgépeken, bejárva az Egyesült Államokat és a világ minden táját. Trump az elnöki gépet kampányeszközként is használta, politikai rendezvényeket tartva a repülőtereken. Az Air Force One tehát, bármennyire is öreg, továbbra is az amerikai elnöki hatalom és tekintély egyik legmeghatározóbb szimbóluma a világban.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c5ygvn5g452o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük