
A vezető nélküli járművek fokozatos térhódítása
Mike Johns nem gondolta volna, hogy decemberi visszaúttal Los Angelesből Scottsdale-be, Arizonába, világszerte ismertté válik. Az utazás előtt egy önvezető taxit foglalt, és izgalommal ült be a járműbe, miközben a kíváncsiskodó bámészkodók figyelték őt. Azonban sokkal több figyelmet kapott, mint amire számított. Mr. Johns tapasztalata az volt, hogy a Waymo nevű önvezető taxi körbe-körbe járkált egy parkolóban, miközben a bámészkodók csak nézték az eseményeket. A jármű nem azt tette, amit kellett volna, és Mr. Johns számára nem volt nyilvánvaló, hogyan tudná ezt megoldani, hiszen fontos repülőjáratot kellett elérnie.
A történteket rögzítette, és a felvétel szinte azonnal vírussá vált, világszerte híradók foglalkoztak vele, újra felvetve a kérdéseket az önvezető autók megbízhatóságáról és arról, hogy mennyire készültek fel a valódi utasok biztonságos szállítására. „Miért történik ez velem egy hétfő reggel?” – kérdezte Mr. Johns a felvételen. Végül a járműben egy hang aktiválódott, amely arra figyelmeztette, hogy használja a Waymo alkalmazást az irányítás visszaállításához. A Waymo, amely az Alphabet tulajdonában áll, a Google anyacége, a BBC-nek elmondta, hogy szinte azonnal szoftverfrissítést adtak ki a probléma megoldására. A cég állítása szerint az önvezető rendszerük „jobban teljesít az ütközések elkerülésében, mint az emberek”, amelyek sérülésekhez, légzsák-kibocsátásokhoz és rendőrségi jelentésekhez vezethetnek.
Ezek ellenére Mr. Johns tapasztalata nem volt példa nélküli, hiszen a Waymo korábban is kénytelen volt intézkedni. Tavaly több mint 600 autót vontak vissza, miután egy jármű nekihajtott egy utcai oszlopnak. 2024 májusában pedig az Egyesült Államok Országos Autópálya Közlekedési Biztonsági Hivatal (NHTSA) nyomozást indított 22 Waymo járművet érintő incidens miatt. Az önvezető jövője nemcsak a Waymónak, hanem a versenytársaknak is nehezen alakult. Decemberben az amerikai autóóriás, a General Motors bezárta önvezető autós leányvállalatát, a Cruise-t, azzal az indoklással, hogy „jelentős időt és erőforrást igényelne az üzlet skálázása”.
Október 2023-ban az egyik Cruise jármű elütött egy gyalogost, és több mint 6 méteren át húzta, súlyosan megsebesítve őt. Eközben tavaly februárban kiderült, hogy az Apple pletykált önvezető autó projektje is megszűnik. Az Uber pedig 2020-ban felhagyott a saját önvezető autós törekvéseivel. Azonban néhány nagy szereplő továbbra is versenyben maradt, köztük az Amazon által birtokolt Zoox, a chipgyártó Nvidia és Elon Musk Teslája. A Waymo jelenleg az amerikai piacon vezető szerepet tölt be, és már önvezető taxisokat üzemeltet Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban, Texasban, emellett hamarosan Atlanta és Miami városában is terjeszkedni kíván.
De miért sikerült a Waymónak ott, ahol mások, legalábbis az Egyesült Államokban, kudarcot vallottak? „Három dolog – emberek, pénz és folyamat” – mondja Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business előadója és a Silicon Valley Mobility autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. Rámutat, hogy a Waymo az évek során a legjobb szakembereket alkalmazta az autonóm járműtechnológiában, mögötte áll a Google-tulajdonos Alphabet pénzügyi ereje, és alapos megközelítést alkalmaztak. „Valóban figyelnek a szabályok betartására, hogy biztosítsák a telepített rendszerek biztonságát” – tette hozzá.
A következő lépés a jó időjárású területeken várható, ahol az önvezető szolgáltatások elsőként bevezethetők – mondja Philipp Kampshoff, a McKinsey globális autóipari vezetője. Ilyen államok az Egyesült Államok déli része, mint Texas és Florida, ahol a Waymo már tervezi a terjeszkedést. „A robottaxik sokkal jobban működnek kedvező időjárási körülmények között. A nehéz hóesésben még mindig küzdenek” – mondja Kampshoff. Hozzáteszi, hogy az akkumulátorok jobban teljesítenek melegebb körülmények között, ami különösen fontos az önvezető autók számára, amelyek sok energiát igényelnek az onboard számítástechnikai eszközök működéséhez.
Az önvezető technológia bevezetése lassú folyamat lesz, hiszen rengeteg emberi vezetés is szükséges a járművek üzemeltetéséhez. „Ezeket a járműveket végig kell vezetni azokon az utcákon, ahol telepíteni szeretnénk őket, és többször is meg kell tenni ezt, emellett a begyűjtött adatokat manuálisan is szerkeszteni kell” – mondja Beiker. A folyamatot a biztonsági aggályok is hátráltathatják. „Ez csak akkor fog megtörténni, ha nem következnek be súlyos balesetek. Ha komoly balesetek történnek, sok ilyen működés leáll,” figyelmeztet Kampshoff.
Az önvezető teherautók esetében a biztonság még nagyobb aggodalomra ad okot. „A biztonság az a fő szempont, amivel dolgozunk” – mondja David Liu, a Plus vezérigazgatója, amely önvezető szoftvert gyárt teherautókhoz és globális cégekkel, például az Amazonnal és a Hyundajival együttműködik. Liu hangsúlyozza, hogy „az autonóm teherautóknak és járműveknek sokkal biztonságosabbnak kell lenniük, mint az átlagosan ember által vezetett autóknak”. A jövő önvezető fejlődése szempontjából Kínában is érdemes figyelni a fejleményeket. Vuhanban több mint 500 önvezető autót üzemeltet a Baidu, és az országban 16 városban működnek önvezető járművek, amelyeket 19 gyártó tesztel. Az önvezető járművek globális versenyében tehát egyre több szereplő jelenik meg, a jövő pedig izgalmas, de egyben kihívásokkal teli utat ígér a technológia számára.

