Hírek,  Technológia

Önvezető autók a briteknél 2027-re – az Uber már most készen áll

Az Uber bejelentette, hogy készen áll arra, hogy elindítsa a vezető nélküli taxisokat az Egyesült Királyságban, ám a kormány elhalasztotta annak időpontját, amikor a teljes mértékben önvezető járművek engedélyezését várja. A korábbi kormányzat azt mondta, hogy a teljesen autonóm autók 2026-ra már az utakon lesznek, de az új kormány szerint erre valószínűleg csak 2027 második felében kerül sor. Jelenleg az Egyesült Királyságban már engedélyezett a korlátozott önvezető technológia, azonban emberi sofőrnek a kormánynál kell maradnia a volán mögött, és neki kell felelnie a járműért, még akkor is, ha automatizált technológia működik.

Miközben néhány cég fejlettebb technológiát tesztel brit utakon, én is részt vettem egy automatizált autós utazáson London belvárosában, ahol a brit Wayve cég által kifejlesztett rendszert használták. „Készen állunk arra, hogy beindítsuk a robotaxi szolgáltatásunkat az Egyesült Királyságban, amint a szabályozási környezet lehetővé teszi” – mondta Andrew Macdonald, az Uber mobilitásért felelős alelnöke, aki velem tartott az utazás során. Az Uber 18 automatizált autótechnológiával foglalkozó céggel működik együtt, köztük a Wayvével. Az Egyesült Államokban már több cég is kínál robotaxi szolgáltatásokat, de Kínában, az Egyesült Arab Emírségekben és Szingapúrban is elérhetőek.

Macdonald szerint az Egyesült Királyság nem marad le a világ többi részétől, mivel az Egyesült Államokban és Kínában az előttük járó technológia nagyrészt ott fejlesztették ki. Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma egy nyilatkozatban azt mondta, hogy gyorsan dolgoznak és 2027 második felére tervezik az önvezető járművekkel kapcsolatos jogszabályok bevezetését. Emellett rövid távú tesztelési lehetőségeket is vizsgálnak, hogy megfelelő környezetet teremtsenek az önvezető szektor számára.

Az Egyesült Államokban a robotaxisok jellemzően napi 20 órán keresztül, heti hét napon üzemelnek. Annak ellenére, hogy nincs sofőr, az Uber azt állítja, hogy az árak jelenleg megegyeznek a hagyományos taxis szolgáltatásokéval. Az applikációban megjelenik a lehetőség, hogy az utasok válasszanak robotaxit, amennyiben az elérhető. Ez részben azért van így, mert a szabályozási környezet mellett egy másik lehetséges akadály a közvélemény vonakodása az önvezető járművek használatától. Egy 2024-es YouGov felmérés szerint a brit válaszadók 37%-a „nagyon veszélyesnek” érezné, ha egy sofőr nélküli autóban utazna. Macdonald azonban hangsúlyozta, hogy az új ügyfelek kezdeti aggodalma hamar eltűnik, és az élmény „hamarosan az új normává válik”.

Az én tapasztalatom is ezt tükrözte az utazás során. A jármű, amellyel utaztam, egy Ford Mach-e volt, amelyet a Wayve autonóm vezetési érzékelőivel és szoftverével láttak el. Az autó radarja és hét kamerája folyamatosan figyelte a környezetét, míg a csomagtartóban található számítógép valós időben dolgozta fel az érzékelő adatait és irányította az autó válaszait. Az automatizált technológia minden helyzetet zökkenőmentesen kezelt, beleértve a gyalogosokat az úton, a parkoló autókat, a nagy forgalmat, a ideiglenes közlekedési lámpákat és a futárbicikliket is. A biztonsági sofőrünk, George, egyszer sem érintette meg a kormányt, és a nagy piros gombot, amely azonnal leállítja az automatizált rendszert, szintén nem kellett használni. Valójában a robotsofőr sokkal türelmesebb városi vezető volt, mint én, és mivel nem beszél, sokkal csendesebb is.

A kérdés, hogy az önvezető járművek biztonságosabbak vagy kevésbé biztonságosak-e, mint az emberi sofőrök által vezetett autók, még mindig vizsgálat alatt áll. Számos tanulmány azonban azt sugallja, hogy az automatizált járművek kevesebb balesetet okoznak, mint az emberi sofőrök, az Egyesült Államok adatai alapján. Ugyanakkor több incidens is történt az önvezető taxisokkal azokon a területeken, ahol üzemelnek, beleértve baleseteket, valamint olyan eseteket is, amikor az utasok beszorultak. Tavaly januárban egy férfi Arizonában dokumentálta, ahogy a robotaxija körbe-körbe járkált egy repülőtéri parkolóban, miközben ő csapdába esett az autóban, és nem tudta megállítani vagy segítséget kérni. A General Motors 2023-ban felfüggesztette a Cruise nevű önvezető taxi szolgáltatását San Franciscóban, mivel biztonsági aggályok merültek fel.

Macdonald elmondta, hogy „a valóság az, hogy egy baleset is túl sok”. Hozzátette, hogy az elektromos járművekkel és az emberi sofőrökkel való közlekedés során a valós világban mindig történnek váratlan események. Az Egyesült Királyságban gyakorlati kérdések merülnek fel a biztosítás, a tulajdonjog és a felelősség terén, ha egy önvezető jármű balesetet szenved. Macdonald elmondta, hogy ezeket még mindig dolgozzák ki. Tom Leggett, a Thatcham Research járműtechnológiai menedzsere, amely egy független autóbiztonsági központ, hangsúlyozta, hogy az önvezető taxisoknak „biztonságorientáltnak” kell lenniük az Egyesült Királyságban. „Másodsorban biztosítaniuk kell, hogy az adatok elérhetők legyenek azok számára, akiknek szükségük van rá – a biztosítóknak és azoknak, akik a baleseteket vizsgálják, amikor azok bekövetkeznek.”

A brit kormány szerint az önvezető járművek potenciálisan „42 milliárd font értékű iparág kiépítésére és 38 000 munkahely létrehozására” képesek 2035-re. Ugyanakkor sokak számára aggasztó, hogy a vezető nélküli autók és taxik milyen hatással lehetnek a munkavállalókra és a közlekedésben dolgozók jövőjére. Andy Prendergast, a GMB szakszervezet nemzeti titkára elmondta, hogy a vezető nélküli autóknak és taxiknak jelentős társadalmi következményei lehetnek, mint például a munkahelyek elvesztése vagy a munkanélküliség, amelyeket teljes mértékben figyelembe kell venni. Macdonald ugyanakkor úgy véli, hogy az automatizált járművek a közeljövőben átalakítják az emberek közlekedését. „Van néhány fiatal gyermekem” – mondta. „Azt gondolom, hogy a lányaim szükségszerűen megszerzik a jogosítványukat, amikor 16 évesek lesznek?” [ez a jogi kor az ő hazájában, Kanadában]. „Nem – úgy vélem, hogy a világ nagyon sokat változik.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c8jg80j771zo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük