
Teljesebben megtöltött polcok várják a vásárlókat a hétvégén
A Co-op ügyfelei a hétvégén remélhetőleg tapasztalni fogják, hogy a boltok polcain lévő árukészletek fokozatosan visszatérnek a megszokott szintre, miután a cég bejelentette, hogy újraindítja online rendelési rendszerét a beszállítók számára, miután a közelmúltban kibertámadás érte. Ez a támadás súlyos problémákat okozott a kifizetések terén, valamint széleskörű hiányt a boltokban, és az ügyfelek, valamint a munkatársak adatai is veszélybe kerültek. Az elkövetők, akik a DragonForce kibertámadó szolgáltatást használták, azt állítják, hogy felelősek egy hasonló támadásért a Marks and Spencer (M&S) ellen, valamint megpróbálták feltörni a Harrods rendszereit is a hónap elején.
A Co-op bejelentette, hogy fokozatosan, biztonságos és kontrollált módon állítják vissza rendszereiket. A kibertámadás során a bűnözők behatoltak a Co-op informatikai hálózataiba, látszólag pénz kicsikarására törekedtek. A cég a támadás hatásának mérséklése érdekében leállította bizonyos informatikai rendszereit, beleértve a szállítási lánc és a logisztikai műveletek egyes részeit is, ami óriási zűrzavart okozott a szállítások terén. Az üzletekben megjelenő üres polcokról és hűtőkről készült képeket osztottak meg a vásárlók, különösen a vidéki közösségekben, ahol a Co-op gyakran az egyetlen nagyobb élelmiszerbolt.
A Co-op ígérete szerint a helyzet a következő napokban javulni fog, ahogy együttműködnek beszállítóikkal az áruk feltöltésében. A cég közölte, hogy minden kifizetési rendszer, beleértve a készpénz nélküli tranzakciókat is, újra működik. A vállalat nyilvános nyilatkozatában köszönetet mondott „munkatársainak, tagjainak, partnereinek és beszállítóinak a támogatásért eddig”. Noha a kiskereskedő most már arra számít, hogy visszatérhet a normális üzletmenethez, a szakértők figyelmeztetnek arra, hogy a kibertámadás hatásai még hosszú távon is érezhetőek lesznek.
Oli Buckley, a Loughborough Egyetem kibert biztonsági szakértője a BBC Newsnak elmondta, hogy az ilyen támadások reputációs hatása sokáig megmaradhat. „A helyreállításra irányuló munkájuk segít enyhíteni a dolgokat, de a bizalom újjáépítése egy nehezebb feladat” – tette hozzá. A helyreállítás és a biztonsági rendszerek korszerűsítésének költségei is „hosszan tartó hullámhatást” gyakorolhatnak a vállalat pénzügyeire.
Dr. Harjinder Lallie, a Warwicki Egyetem kibert biztonsági szakértője szerint a vásárlók valószínűleg óvatosabbak lesznek a személyes és pénzügyi információik megosztásával kapcsolatban. A kibertámadás emlékeztet a kiskereskedelmi ipar számára arra, hogy a bonyolultabb informatikai rendszerek és a fejlett támadások miatt a „proaktív befektetés a védelembe már nem opcionális – ez elengedhetetlen” – mondta.
A Co-op ezen a héten üzenetet küldött beszállítóinak, amelyben türelmet kértek, amíg a rendszereik újra működésbe lépnek. Figyelmeztették őket a rendelési mennyiségek valószínűleg növekvő „volatilitására”. A kibertámadók azt állítják, hogy 20 millió ember személyes adataihoz fértek hozzá, akik csatlakoztak a Co-op tagsági programjához, de a vállalat ezt a számot nem erősítette meg. Az M&S kedden elismerte, hogy a kibertámadás során néhány ügyféladatot elloptak. Az M&S ügyfelei még mindig nem tudnak online rendeléseket leadni, csaknem három héttel azután, hogy a kiskereskedőt kénytelen volt felfüggeszteni azokat.
Az Egyesült Királyság Nemzeti Bűnügyi Ügynöksége tájékoztatta a BBC-t arról, hogy hogyan próbálják azonosítani a M&S és a Co-op hackerei mögött álló elkövetőket. Ian Stuart, a HSBC képviselője elmondta, hogy a bankok „óriási” összegeket költenek informatikai rendszereik megerősítésére. A logisztikai cég, a Peter Green Chilled, amely a nagyobb szupermarketeknek szállít, viszonylag kicsi a riválisaikhoz képest. Az Információs Biztos Irodája szerint 2024-ben 202 zsarolóvírus-támadást regisztráltak helyi önkormányzatok ellen. A High Street lánc próbálkozik a saját szolgáltatott termékeinek önkiszolgáló formában történő árusításával, hogy visszaszorítsa a bolti lopásokat.

