Életvitel,  Gazdaság

Olcsó szállítási változások: Az amerikai vásárlók őrülete és a 400 dolláros költések

Deborah Grushkin, egy lelkes online vásárló New Jersey-ből, idén tavasszal komoly aggodalommal figyelte az eseményeket, amikor Donald Trump amerikai elnök aláírta azt a rendeletet, amely megtiltja, hogy a Kínából érkező, 800 dollár alatti csomagok vám- és importadó-mentességet élvezzenek az Egyesült Államokban. Ez a lépés, amelyet a hagyományos kiskereskedők is támogattak, évek óta napirenden volt Washingtonban, mivel a csomagok száma, amelyek a vámhatár alatti értékekkel érkeztek az országba, az utóbbi években drámaian megnőtt. A brit kormány is hasonló intézkedéseket fontolgat, részben a Shein és a Temu gyors növekedése miatt. Trump döntése, hogy megszüntesse ezt a kivételt, miközben új kereskedelmi vámok bevezetését is elrendelte, köztük legalább 145%-os importadót a kínai termékekre, komoly sokkot okozott a vállalkozások és a vásárlók számára egyaránt.

A 36 éves Deborah Grushkin az új szabályozás bevezetése előtt az utolsó pillanatokban próbálta beszerezni a szükséges termékeket a Sheinről, összesen körülbelül 400 dollár értékben, beleértve matricákat, pólókat, pulóvereket, ajándékokat az édesanyák napjára, valamint 20 tubus folyékony szemhéjtust. „Úgy éreztem, talán ez volt az utolsó esélyem” – mondta. Az úgynevezett „de minimis” szabályok, amelyek lehetővé tették a kis értékű csomagok vámmentes belépését, az utolsó évtizedben drámai módon megnőttek. E szabályok alkalmazása fokozódott Trump első elnöki ciklusa alatt, amikor számos kínai árura emelt vámot. 2023-ra ezek a küldemények a fogyasztói import több mint 7%-át tették ki, ami kevesebb mint 0,01%-ról indult egy évtizeddel korábban. Tavaly majdnem 1,4 milliárd csomag érkezett az Egyesült Államokba e kivétel keretein belül, ami napi több mint 3,7 millió csomagot jelent.

A kivétel melletti érvek között szerepel, hogy a rendszer egyszerűsítette a kereskedelmet, alacsonyabb árakat és több lehetőséget biztosítva a vásárlók számára. Azonban a változások mellett érvelők, akik között politikai képviselők is vannak mindkét pártból, úgy vélik, hogy a vállalkozások visszaélnek a családtagok és barátok közötti ajándékozást megkönnyítő szabályokkal, és a növekedés lehetővé tette, hogy illegális, hamisítvány vagy biztonsági előírásokat megszegő termékek is bejussanak az országba.

Trump nemrég „csalásnak” nevezte a de minimis szabályt, figyelmen kívül hagyva a magasabb költségekkel kapcsolatos aggodalmakat. A közvélemény-kutatások azonban azt mutatják, hogy a gazdasági politikájával kapcsolatos aggodalmak növekednek, ahogy a változások kezdik éreztetni hatásukat. Krystal DuFrene, egy 57 éves nyugdíjas Mississippi államból, aki rokkantsági juttatásokból él, hetek óta idegesen figyeli a Temu árait, legutóbb egy függöny rendelését mondta le, miután látta, hogy az ára több mint háromszorosára emelkedett. Végül ugyan megtalálta ugyanazt a terméket az eredeti áron a platform amerikai raktárhálózatában, de a férje horgászneteinek ára több mint megduplázódott. „Nem tudom, ki fizeti meg a vámot, csak a vásárló” – mondta. „Mindenhol olcsó dolgokat árulnak Kínából, így valójában jobban szeretem, ha közvetlenül tudok rendelni.”

A de minimis szabályok változásával a Temu bejelentette, hogy leállítja a Kínából közvetlenül az amerikai vásárlóknak történő értékesítést, és mostantól minden értékesítést „helyi alapú eladók” fognak lebonyolítani, az amerikai raktárakból teljesítve a megrendeléseket. Még a legújabb vámok nélkül is, gazdasági szakértők előrejelzése szerint a de minimis megszüntetése legalább 10,9 milliárd dollár új költséget eredményezne, amelyet aránytalanul a kisebb jövedelmű és kisebbségi háztartások viselnének. Az új szabályok bevezetése sokak szerint a gazdasági egyenlőtlenségeket is növelheti, hiszen a kisebb jövedelmű családok számára már így is nehézséget jelentett a szükséges termékek beszerzése.

A helyzet tovább bonyolódik, hiszen a vállalkozások is reagálnak a változásokra. A Shein és a Temu már figyelmeztette ügyfeleit, hogy a termékek árai emelkedni fognak, míg a Temu gyorsan bővíti az amerikai alapú eladóinak és raktárainak hálózatát, hogy megvédje alacsony árait. Más üzleti csoportok arra figyelmeztetnek, hogy sok kisebb, kevésbé ismert amerikai márka, amely külföldön gyárt a hazai vásárlók számára, küzd a túléléssel, és nem biztos, hogy meg tudják állni a helyüket a piacon. A változások gyorsasága sokak számára túl nagy kihívást jelent, és a vállalkozásoknak időre van szükségük ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjanak a megváltozott körülményekhez.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c4g2j45d5zeo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük